In de jaren zestig en zeventig voltrekt zich een stille verkeersramp op de Nederlandse wegen. Ieder jaar loopt het dodental op. De piek wordt bereikt in 1972 met drieduizend verkeersdoden. De verkeersmaatregelen die er dan eindelijk komen helpen wel, zoals de verplichte valhelm en autogordel, maar ze worden fel bestreden.
Pieter van Vollenhoven, in de jaren zeventig voorzitter van de Raad voor Verkeersveiligheid: "Iedereen was absoluut tegen alles. Een verplichte autogordel werd gezien als inbreuk op de mensenrechten." Het verzet leidt ertoe dat de gordel wel voorin, maar pas twintig jaar later achterin verplicht wordt gesteld.
Andere Tijden blikt terug op die verkeersgevaarlijke jaren met een ambulancebroeder uit die tijd, een verkeersslachtoffer en een activist die tegen de stroom in vecht voor meer veiligheid op de weg.
Veiligheid gaat voor? Bekijk hier meer over de impact van de auto: NPO Focus
Vragen?
Heeft u vragen, ideeën of opmerkingen?
Neem dan contact op met de redactie: