Meer geschiedenis? Kijk op NPOKennis.nl
↳ Enter om te zoeken
21 mei 1927

Charles Lindbergh komt aan in Parijs

Lindbergh
Bekijk Video
1 min

De Spirit St. Louis
Het is 20 mei 1927, een 25-jarige US Airmail piloot Charles Lindbergh maakt zich op een modderig vliegveld in New York klaar voor een lange tocht. Het is nog donker, maar zo’n 500 man hebben zich verzameld op het Roosevelt Field vliegveld. Het regent en de startbaan is modderig. Charles Lindbergh is van plan om als eerste ooit met het Fokker-vliegtuigje, de Spirit of St. Louis, de Atlantische oceaan over te steken. 

De Spirit of St. Louis is een klein vliegtuigje en is niet gemaakt om lange afstanden te vliegen. Alleen de punt is bedekt met metaal en de rest met doek. Het is alsof Lindbergh in een tent de Atlantische oceaan oversteekt. Het vliegtuigje heeft ook geen benzinemeter, die vertrouwt Lindbergh niet. Hij heeft zelf de benzine berekeningen gemaakt voor de vlucht.

Rond acht uur vertrekt Lindbergh uit New York. Charles Lindbergh vertrekt met vrijwel niets. Hij verwacht in de problemen te komen aangezien hij geen Frans visum heeft. Voor 33 uur en 30 minuten wordt hij onderworpen aan slechte weersomstandigheden en vermoeidheid.

Charles Lindbergh en de St Louis

Landing in Parijs
Lindbergh weet eigenlijk niet zo goed waar zich het Franse vliegveld Bourget bevindt, het staat namelijk niet op de kaart. Navigeren gaat in die tijd nog op grote landmarkeringen, dus hij vliegt eerst naar de Eiffeltoren. Als hij rond 22.22 uur Franse tijd in de buurt komt van wat lijkt een vliegveld te zijn, denkt hij zich te vergissen. Het complex is felverlicht, dat kan toch niet het vliegveld zijn?

Als Lindbergh goed en wel op Franse grond staat komt hij erachter dat de felle verlichting afkomstig is van de lange file van tienduizenden bezoekers die de historische gebeurtenis bij willen wonen. 100.000 toeschouwers rennen op de piloot af en de piloot is meteen wereldberoemd.

Dat is met name te danken aan de barograaf die de National Aeronautic Association of America heeft aangebracht op het vliegtuig. Daardoor weten de Amerikanen ook vrijwel direct na de landing dat Lindbergh veilig is.

In Amerika wordt uitbundig gereageerd op het goede nieuws: in het hele land wordt feest gevierd en worden de klokken geluid. Vier à vijf miljoen toeschouwers wachten de vliegenier op bij terugkomst in New York. Kinderen, wegen en overheidsgebouwen worden massaal naar hem vernoemd en TIME magazine benoemd hem to ‘Man of the year’.

"All that a man should say, all that a man should do and all that a man should be”

Iedereen is in de ban van de jonge piloot. Winston Churchill beschrijft Lindbergh als “All that a man should say, all that a man should do and all that a man should be”. In de jaren die volgen geeft Lindbergh lezingen in zowel Europa als Amerika. Het succes van Lindbergh betekent een nieuwe tijd in de luchtvaart.

De ontvoering
In 1932 gebeurt er iets vreselijks. In het landhuis waar Lindbergh met zijn vrouw en personeel overnacht wordt zijn zoon Charles junior ontvoerd. Het is een zwoele avond en het raam sluit niet zo goed. ‘s Avonds horen Lindbergh en zijn vrouw nog wel een luide plof, maar denken er verder niet over na. Als de hulp bij de baby gaat kijken na een paar uur blijkt het raam open te staan en is de baby verdwenen.

De slopende zoektocht van Lindbergh naar zijn zoon wordt wereldwijd op de voet gevolgd. Ondanks het feit dat het losgeld wordt betaald wordt de baby dood, in verre staat van ontbinding, langs de weg teruggevonden. De baby is waarschijnlijk tijdens de ontvoering al overleden. Mogelijk is de plof die de familie Lindbergh op de avond zelf hoorde het geluid van de baby die op de grond valt.

Lindbergh komt na de ontvoering vaker terug in de media. Tijdens de Tweede Wereldoorlog spreekt hij zich openlijk uit tegen de inmenging van de Verenigde Staten in de oorlog op het Europese continent. Hij beschuldigt de Amerikaanse Joden ervan de politieke besluitvorming te beïnvloeden en wordt bekend om zijn antisemitische sentimenten. De man die ooit als een held onthaald werd is in de naoorlogse jaren nog vooral bekend om zijn antisemitische uitspraken. 

Credits
  • Tess de Bruijn

Vragen?

Heeft u vragen, ideeën of opmerkingen?

Neem dan contact op met de redactie: