Jan de Rooy had nog nooit van Dakar gehoord toen DAF hem vroeg deel te nemen aan de woestijnrace. Maar na één dag was hij verkocht. De vrachtwagen werd elk jaar verder opgevoerd, met als beslissende stap de dubbele motor. En ieder jaar werd De Rooy sneller. In 1987 won hij zelfs met straatlengtes voorsprong het vrachtwagenklassement in een vrachtwagen die met snelheden tot zo’n 180 km per uur door de woestijn raasde. Onverantwoord hard ging het.
Het succes smaakte naar meer. In 1988 wilde De Rooy de strijd aangaan met de auto’s in het algemeen klassement. Een tweede DAF werd ingezet om het vrachtwagenklassement te winnen en De Rooy kreeg vrij spel. Zó oppermachtig was het Eindhovense team. Zelfs Ari Vatanen, de vliegende Fin en leider in het klassement, werd op een dag voorbijgereden in de woestijn. Een onvergetelijk gezicht; Vatanen wist niet wat hem overkwam.
Maar toen ging het mis. Theo van de Rijt, de bestuurder van de tweede DAF, sloeg over de kop en zijn teamgenoot Kees van Loevezijn werd gelanceerd uit de vrachtwagen. Van Loevezijn overleefde het ongeluk niet en Van de Rijt raakte zwaargewond. DAF trok zich onmiddellijk terug uit de Parijs-Dakar rally.
Maarten Nuyts en Job van der Zon van Omroep Brabant verzamelden alle hoofdrolspelers voor een documentaire over de emotionele avonturen van Jan de Rooy en het DAF team. Andere Tijden bewerkte het verhaal.
Focus on DAF Trucks
Zo maak je een bedrijfsfilm. Van Doorne’s Automobiel Fabriek wilde duidelijk laten zien dat je de vrachtwagens van de Eindhovense fabrikant over de hele wereld terug kon vinden, in allerlei verschillende verschijningsvormen. De vrachtwagens worden zorgvuldig getest en we zien ze rondrijden over verschillende terreinen en in alle weersomstandigheden.
Het levert een mooi kijkje achter de schermen op in een autofabriek in de jaren ’70. De koffie wordt er rondgebracht met de vorkheftruck. De makers van Cinecentrum in Hamburg hebben het ook klaargespeeld om bij de vrachtwagens een soort ‘Turks-Fruit-gevoel’ over te brengen. We zien niet alleen een verliefd stel op de fiets in Amsterdam, maar ook een vrachtwagenchauffeur onderweg. De Focus mag dan op DAF liggen, die vrachtwagen komt overal en dus draait de camera ook overal. We zien de kaasmarkt in Alkmaar, we zien Giethoorn, Parijs, Oostenrijk, Noord-Afrika. Alles in schitterende kleurenfilm. DAF is overal.
Parijs-Dakar in 1986
"We kunnen u alleen geruststellen, de mensen zijn van tevoren gewaarschuwd en men weet dat de rally voorbij komt," aldus presentator Bob de Jong over de spectaculaire beelden van de zwaarste rally van de wereld. In de beelden uit het programma De Heilige Koe, zie je een verslag van de laatste etappe van de rally Parijs-Dakar in 1986. De Nederlandse kanshebber, Jan de Rooy, rijdt wederom mee. Ditmaal in zijn nieuw ontwikkelde Turbotwin.
Het parcours leidt de motoren en trucks dwars door de woestijn, de ongerepte natuur en de dorpjes in Afrika. Niet zelden gebeuren er vreselijke ongelukken tijdens deze rally maar de presentator van het programma geeft aan dat er, zoals wel eens gesuggereerd wordt, niet echt hard gejakkerd wordt in de dorpen. "De plaatselijke bevolking staat er rustig bij te kijken en heeft er in principe weinig probleem mee." Desondanks vallen er ook in deze editie weer vele gewonden en zelfs dodelijke slachtoffers. Het is de tot dan toe zwaarste editie van Parijs-Dakar, slechts 20% haalt de finish in Dakar en er vallen zeven dodelijke slachtoffers. Onder de slachtoffers bevindt zich ook de bedenker van Dakar rally, Thierry Sabine. Zijn helikopter belandt in een zandstorm en stort neer.
Niet voor niks dus wordt Parijs-Dakar de zwaarste rally ter wereld genoemd. De toen nog drie weken durende rally, is een ware uitputting voor de deelnemers. Niet alleen zijn de etappes lang, het parcours is zwaar en de nachten soms kort. Het avontuur van de Dakar rally wint in korte tijd veel aan populariteit. Het latere succes van Parijs-Dakar heeft ervoor gezorgd dat de spectaculaire, maar soms ook schokkende beelden van de rally, inmiddels in 190 landen dagelijks worden uitgezonden.
De onverslaanbare gebroeders De Rooy
Nog voordat Jan de Rooy de hele wereld verbaast in de woestijnrace Parijs-Dakar is hij al een begrip in de Europese rallywereld. 1971 is een gouden jaar. Jan wint alle kampioenschappen met zijn DAF. Ook zijn broer Harry is erg succesvol in de rallycross. In het Polygoonjournaal uit ’72 zien we hoe de gebroeders De Rooy onverslaanbaar zijn.
De modder vliegt alle kanten uit. Een kleine honderd coureurs uit zes verschillende landen scheuren over het eerste echte rallycrosscircuit ter wereld in Valkenswaard. We horen automotoren grommen. Wagens stuiteren over de hobbels en glijden weg in de bochten. De voice-over beschrijft de verwoede pogingen om de razendsnelle DAF in te halen: “De buitenlandse elite probeerde vergeefs de al drie jaar durende overmacht van de gebroeders De Rooy te breken.” Uiteindelijk is Jan ook zijn broer Harry te snel af. Het is een voorbode van zijn successen tijdens de latere edities van Parijs-Dakar.
Vragen?
Heeft u vragen, ideeën of opmerkingen?
Neem dan contact op met de redactie: